Piesă cu piesă, ne apropiem de principalul obiectiv al Proiectului ”Zei și muritori din Egiptul antic”, adică realizarea unei expoziții inovative care să pună în valoare una dintre cele mai îndrăgite colecții din patrimoniul MNIT – Colecția de piese egiptene. Vom începe prezentarea celor mai importante dintre artefactele colecției, pe măsură ce sunt pregătite pentru a fi expuse.
Așadar, din serialul #ZMEAonline, vă prezentăm #episodul1: Crocodilul mumificat.
Egiptenii considerau crocodilul ca fiind teofania lui Sobek, în timpul vieții fiind adorat asemeni unui zeu, iar după moarte mumificat cu multă grijă. Crocodilii erau fie prinși, fie crescuți în captivitate, în crescătorii speciale, care dispuneau inclusiv de spații de eclozare. Asemenea amenajări s-au descoperit în Egipt, în special în zona necropolelor de animale sacre.
Puiul de crocodil din colecția egipteană a MNIT este donația istoricului Orbán Balázs, piesa fiind destul de bine conservată, dar prezentând degradări ale corpului mumificat și ale fâșiilor textile cu care a fost înfășurat. Investigațiile de imagistică medicală efectuate la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj au relevat existența scheletului complet, cu deplasări ale unor vertebre. Totodată, analizele vizuale directe, dar mai ales cele efectuate cu ajutorul unui videomicroscop, au demonstrat faptul că fâșiile textile folosite în procesul de mumificare sunt de tipul țesăturii-pânză. Mai mult, investigațiile fozico-chimice au arătat că țesătura tip pânză a fost realizată din fir celulozic de in, torsionat în formă de S, cu o grosime de aprox 0,4mm.
În urma evaluării premergătoare procesului de restaurare s-au constatat diferite tipuri de degradări, caracterizate de depuneri de praf și murdărie de natură necunoscută pe toată suprafața, deshidaratare, flotări, subțieri, desprinderi ale firelor de in, fragilizare a fibrei textile, deformări/plieri ale țesăturii-pânză, depuneri punctiforme de natură necunoscută, de culoare alb murdar-crem, pe partea inferioară a animalului.
Activitățile de conservare curativă-restaurare urmăresc efectuarea unor intervenții minime asupra bunului cultural, după principiul primum non nocere (în primul rând, să nu vătămăm), scopul fiind acela de a stopa degradările deja vizibile ale obiectului și de a reda integritatea acestuia. Astfel, au fost realizate tratamente de curățire uscată, de suprafață, prin aspirare locală cu aspirator chirurgical și prin periere, folosind perii cu peri moi, local, cu mișcări circulare, ușoare. S-au efectuat și tratamente de curățire umedă, local, cu vapori de apă distilată rece, pentru rehidratare și depliere, urmate apoi de repoziționarea fragmentelor de fâșii textile fragilizate și/sau pliate/deformate. Acolo unde a fost posibil, s-a realizat și repoziționarea firelor textile flotante.
Zei și muritori din Egiptul antic (ZMEA), finanțat prin Programul RO-Cultura, contract nr. RO-CULTURA-A1-2/2020/31.01.2020.
Programul RO-Cultura https://www.ro-cultura.ro/
Unitatea de Management a Proiectului – UMP https://www.umpcultura.ro/